Hieronder vindt u inspiratietips en goede voorbeelden op het gebied van Eten en drinken

  • Foto’s voor de menukaart
    Leo Polak

    Onderzoek bij de lokale Albert Heijn of zij foto’s van verschillende gerechten beschikbaar willen stellen voor een nieuwe menukaart in het eigen restaurant (in gang gezet).

  • Kwaliteit van de maaltijd
    Leo Polak

    Een veelgehoord geluid vanuit bewoners is dat het eten voor wat betreft de kwaliteit en de menucombinaties voor verbetering vatbaar is. Dit is inmiddels een aandachtspunt binnen het Leo Polak.
    Aangedragen tip:
    Communiceer duidelijk naar bewoners en medewerkers wie er in de menucommissie komen, wat de menucommissie doet en wanneer deze ge√Įnstalleerd wordt. Op die manier kunnen bewoners hun aandachtspunten meegeven. Maak vervolgens 1 commissielid verantwoordelijk voor het cre√ęren van juiste combinaties in de menu’s tussen groenten/vis/vlees/aardappelen/rijst/pasta.
    Communiceer daarnaast naar buurtbewoners dat er in het Leo Polak ook halal gegeten wordt voor de aansluiting met mensen vanuit een andere achtergrond.

Hieronder vindt u inspiratietips en goede voorbeelden op het gebied van zinvolle dagbesteding

  • Huiselijke woonkamers
    Leo Polak

    Elk groepje heeft in de zorgschouw een groepswoning bezocht. Unaniem wordt aangegeven dat de sfeer in de woningen erg huiselijk is. In de gezamenlijke huiskamer, in de gangen en in de persoonlijke kamers. Ook ruikt het er fris. In de marge worden er nog een aantal verbeterpunten aangemerkt.
    Bekijk de mogelijkheid om meer afleiding te cre√ęren in de openbare gang van het groepswonen (de fluitende vogeltjes worden als zeer positief ervaren). Bijvoorbeeld met opvallende kunst. Ook dierenprogramma‚Äüs doen het goed in de gemeenschappelijke huiskamers.

Hieronder vindt u inspiratietips en goede voorbeelden op het gebied van communicatie

  • Een bekend gezicht
    Leo Polak

    Continu√Įteit in verzorgend of verplegend personeel is heel belangrijk voor bewoners en familieleden. Het biedt hen een vertrouwde omgeving.

  • De weg naar de voorzieningen
    Leo Polak

    Realiseer een plattegrond van de benedenverdieping en alle openbare voorzieningen zoals het café/restaurant, de kapper, de winkel en dergelijke, maar ook de fysiotherapie, ergotherapie in de linkervleugel, bij de entree van het huis. De plattegrond volstaat door voor de woongedeeltes op de verdiepingen te vermelden dat hier de woningen gevestigd zijn. Je kunt aangeven op de plattegrond wat de openbare en niet openbare gedeelten zijn en de openingstijden.

  • Website in 50 talen
    Leo Polak

    De website wordt in relatie tot de informatievoorziening naar allochtone buurtbewoners benoemd. Het Leo Polak heeft een eigen pagina binnen de Osiragroep. Deze is nu enkel in het Nederlands en bevat vooral algemene informatie. Tip: Maak de website beschikbaar in het Engels, maar wellicht ook het Arabisch. Op die manier weten mensen van verschillende achtergronden wat het Leo Polak te bieden heeft. Een optie, die niet duur is, is om via Google Translate de website beschikbaar te maken in 50 talen

  • Mond – op mond- reclame
    Leo Polak

    Het contact met allochtone bewoners in de buurt wil het Leo Polak versterken, zodat ook het aantal allochtone cli√ęnten groeit binnen Leo Polak. Zet daarom in op mond-op-mond reclame om deze doelgroep te bereiken. Bijvoorbeeld door de wijkco√∂rdinator van het stadsdeel of de nabijgelegen basisschool El Amien te informeren over faciliteiten waar buurtbewoners gebruik van kunnen.

Hieronder vindt u inspiratietips en goede voorbeelden op het gebied van leefomgeving

  • Groepswonen zoals thuis, met hulp van domotica
    Leo Polak
  • Verschillende hoeken op de begane grond
    Leo Polak

    Maak de semi-openbare ruimte intiemer door meer verschillende hoeken op de begane grond te realiseren. Bijvoorbeeld door in het restaurant een café hoek te maken en elders een plek waar je rustiger met familie kunt zitten.

  • Balkons verzorgingshuis
    Leo Polak

    Vanuit een bewoner van het verzorgingshuis wordt opgemerkt dat de balkons daar erg grijs en vies zijn. Vanuit je stoel kijk je tegen die balkons aan dus een frissere blik is gewenst. Ruth legt uit dat er vaste contracten zijn voor het schoonmaken van de balkons (1 x per jaar) en de ramen (4 x per jaar).
    Tip: Ruth gaat na bij de klusdienst of de balkons dit jaar al zijn schoongemaakt. Daarnaast is Woonzorg Nederland bezig om de mogelijkheid te bekijken netten te spannen die vogels tegen houden. Daarnaast kunnen de balkons beplakt worden met groen fotobehang voor een prettiger uitzicht.

  • Uitzicht op groene daken
    Leo Polak

    Bekijk of de grijze daken die zichtbaar zijn vanaf het groepswonen naar de toekomst toe zouden kunnen dienen als terras. Hiervoor dient de bouwconstructie en veiligheid nagegaan te worden. Woonzorg Nederland en het nabijgelegen Nivon (natuureducatie) kunnen hier over meedenken.
    Maak de grijze daken voor aankomend voorjaar wel al ‚Äěgroen‚Äü door er bloemen, kruiden en planten op te zetten voor een groene aanblik. Tuincentrum Osdorp is een partij die misschien wil meedenken over geschikte beplanting en sponsoring van groen.

  • Parkeren en achteringang
    Leo Polak

    Voor de deur zijn niet zo veel parkeerplaatsen en zowel bewoners, bezoekers als mensen die gebruik maken van de voorzieningen parkeren vaak aan de zijkant waarna ze nog een lang stuk moeten lopen naar de entree. Dit kan bezwaarlijk zijn. Ook de fietsenstalling voor medewerkers is onlogisch gevestigd waardoor medewerkers met fietsen door de gang van het gebouw moeten naar de stalling.
    Tip : Onderzoek of de achteringang bij de parkeerplaats door middel van een intercom geschakeld kan staan met de
    receptie zodat deze voor gewenste bezoekers en medewerkers de deur kan openen. Van binnenuit kan je deze deur zelf openen waardoor ook de fietsers er aan die kant uit kunnen.