Inspiratie Eten & Drinken

Een belangrijk onderdeel van het dagelijks leven zijn onze eetmomenten. Van ontbijt en lunch tot de avondmaaltijd. In woonzorgcentra koken bewoners niet meer zelf, maar worden de maaltijden voor hen bereid. In sommige locaties kunnen bewoners wel de bereiding van het eten ondersteunen. Aansluiting vinden bij de verschillende voorkeuren, wensen en diëten is een uitdaging. Eten en drinken is een thema dat wordt gemeten in cliënttevredenheidsonderzoeken.

Wat is voor ouderen belangrijk om lekker en goed te kunnen blijven eten? Hoe maak je dit  mogelijk in een woonzorgcentrum? Welke rol speelt de ambiance waarin gegeten wordt hierin? Hieronder vindt u goede voorbeelden en inspiratietips die opgehaald zijn bij woonzorgcentra door heel Amsterdam.

Hieronder vindt u goede voorbeelden op het gebied van eten & drinken

Hieronder vindt u inspiratietips op het gebied van eten & drinken

  • Samenwerken met NoordOogst
    Twiskehuis

    Bekijk hoe Evean Twiskehuis samen met NoordOogst (www.noordoogst.org) een structurele samenwerking kan starten:
    – Verkoop van deze producten in het winkeltje of een wekelijks kraampje: landbouwproducten, honing, brood, bier, suikervrij en glutenvrije producten.
    – Workshops en proeverijen op locatie.
    – Rondleiding met high tea.
    – Deelname aan halfjaarlijkse markt Twiskehuis of markt op eigen initiatief.

  • Ambassadeur van het (verbeterde) restaurant
    Menno Simons

    Eén van de meest in het oogspringende voorzieningen in het Menno Simons is het restaurant. Qua uitstraling is het restaurant een kruising tussen een grand café en bruine kroeg. Het oogt er gezellig en ontspannen en heeft ruime openingstijden.

    Tip: Betrek (informeer) de menucommissie van het Menno Simons bij de stappen die genomen worden om de menusamenstelling te verbeteren en vraag hen ook ambassadeur te zijn van het restaurant (door anderen te vertellen over de ingezette verbeteringen).

    Overweeg om de muren in het restaurant van een verfbeurt (wit) te voorzien om de uitstraling licht/fris te houden.

  • Vertegenwoordiger hotel/horeca uitnodigen
    Menno Simons

    Vraag een vertegenwoordiger van een hotel of horecagelegenheid in de buurt om mee te kijken naar de sfeer en ontvangst in het Menno Simons. Zij hebben vast vanuit hun eigen ervaring tips over hoe je qua uitstraling en ontvangst kleine, praktische verbeteringen kunt door voeren om het restaurant nog aantrekkelijk te maken (voor de buurtbewoners).

  • Foto’s voor de menukaart
    Leo Polak

    Onderzoek bij de lokale Albert Heijn of zij foto’s van verschillende gerechten beschikbaar willen stellen voor een nieuwe menukaart in het eigen restaurant (in gang gezet).

  • Kwaliteit van de maaltijd
    Leo Polak

    Een veelgehoord geluid vanuit bewoners is dat het eten voor wat betreft de kwaliteit en de menucombinaties voor verbetering vatbaar is. Dit is inmiddels een aandachtspunt binnen het Leo Polak.
    Aangedragen tip:
    Communiceer duidelijk naar bewoners en medewerkers wie er in de menucommissie komen, wat de menucommissie doet en wanneer deze geĂŻnstalleerd wordt. Op die manier kunnen bewoners hun aandachtspunten meegeven. Maak vervolgens 1 commissielid verantwoordelijk voor het creĂ«ren van juiste combinaties in de menu’s tussen groenten/vis/vlees/aardappelen/rijst/pasta.
    Communiceer daarnaast naar buurtbewoners dat er in het Leo Polak ook halal gegeten wordt voor de aansluiting met mensen vanuit een andere achtergrond.